maanantai 21. toukokuuta 2012

Pilvilinnoja

Ajattelin avautua täälä mun suuresta kanihaaveestani, jonka toivon joskus toteuttavani kun olen vähän vanhempi. Oon kerta kaikkiaan niin halkeamis pisteessä, mä niin haluan suloisen, käytännöllisen ulkokanilan!

Toivoisin ulkokanilaa, sillä minun silmääni vaikuttaa että kanin olisi yleisesti ottaen helpompi olla onnellinen ulkona. Tosin jotkut sopivat paremmin sisälle kuin toiset. Lisäksi ulkona on mahdollisuus antaa kanille enemmän tilaa ja luonnollisemmat olosuhteet. Ulkokanilassa on myös se hyvä puoli, että sotku ja hajut eivät kantaudu ihmisten asuintiloihin. Tällä on hyvin paljon merkitystä, etenkin allergiaperheille.

Haaveilemassani kanilassa olisi piharakennus, jossa olisi kaksi tilavaa karsinaa eri puolilla huonetta. Kummassakin karsinassa eläisi useampi kani. Keskellä olisi tilaa vesipisteelle, heinälle, purulle ja mulle tarpeelliselle. Jos mahdollista, jonkin sortin heinäparvi olisi erittäin käytännöllinen. Betoni tai kivilattia pysyisi viileänä kuumina kesäpäivinä ja olisi myös pestävissä. Sisätiloissa olisi pienen pieni lämmitys, jolloin vedet eivät menisi jäihin talvisin. Kummastakin karsinasta olisi vapaa pääsy tilaviin ulkotarhoihin koko piharakennuksen leveydeltä. Ulkotarhoissa olisi myös eristetyt kopit, jos joutuisin joskus katkaisemaan pääsyn karsinasta tarhaan tilan jakamiseksi. Sisätilat ja tilan jakaminen mahdollistaisi myös talvella astuttamisen. Talvimasennus on yleistä kaneilla, joten kanien hyvinvoinnin ja kasvatuksen kannalta olisi ihannoillista ajastimella toimiva päivänvalolamppu. Kukapa ei haluaisi moista kanilaa?

Lopuksi mahdottoman hieno hahmotelma selkeyttämään:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti